loading...
آموزش نصب مکینتاش و دانلود برنامه های مکینتاش ( هکینتاش )
مهدی بازدید : 763 چهارشنبه 11 آبان 1390 نظرات (0)

سیستم عامل مکینتاش كه از بهترین سیستم عامل های موجود می باشد دارایسابقه ای معادل ویندوز هست اما این سیستم عامل مخصوص کامپیوتر های شرکتApple است و به صورت عادی قابل نصب بر روی سیستم های پی سی نیست. سیستمهای Apple از اساس با سیستم های پی سی تفاوت دارد. برای اینکه بتوان سیستمعامل میکنتاش را بر روی سیستم های معمولی نیز نصب کرد باید از نسخه هایدستکاری شده استفاده شود چون سیستم عامل مکینتاش فقط از سخت افزار های اپلپشتیبانی می کند دیگر سخت افزار ها را نمی شناسد و یا اقلا" در استفاده وبکار گیری به مشکل درایور برخورد می كند. گروهای مختلفی اقدام به هك مك لئوپارد جهت نصب بر روی پی سی كره اند كه بسته به نام آن گروه نام آن بسته هم متفاوت است:

مثلا iDeneb یا iAtkos یا iPC یا KalyWay

در واقع این گروهها نسخه اصلی مك را طوری دستكاری می كنند كه تشخیص ندهد كه پی سی یك كامپیوتر مك نیست.


اصول نصب همه این نسخه ها یكسان است و تفاوتی در نصب با هم ندارند اماممكن است با یك سیستم خاص یكی بهتر جواب دهد كه به تركیب سخت افزار وابستههست.

سعی كنین كه آخرین نسخه ممكن این بسته ها را تهیه كنین. البته با توجه بهاینكه این بسته ها نیاز به دستكاری دارند با اختلاف زمانی نسبت به نسخههای اصلی عرضه می شوند مثلا الان نسخه 10.6.1 اسنو لئوپارد در حال عرضههست اما آخرین نسخه موجود برای پی سی 10.5.8 در بازار ایران است. از طرفیممكن است نسخه های جدیدتر روی نت موجود باشد كه حجم 4 گیگی دانلود كاردانلود را سخت می كند من خودم نسخه 10.5.2 از كالی وی كه یكی از نسخه هایدستكاری شده است را خریدم و نصب كردم. سعی كنین اقلا نسخه 10.5 به بالاباشه و هر چه بالاتر بهتر.

مراحل كار به این شرح است كه چند پست بحث خواهد شد.

1-جداسازی یك پارتیشن جهت نصب مك از حجم هارد موجود
2-آماده سازی درایو ساخته شده برای نصب مك
3-نصب مك
4-دوال بوت كردن ویندوز و مك و یا چند بوت كردن سیستم

دقت كنین شما به این روش می تونین انواع ویندوز و مك و لینوكس و .. داشتهباشین. در این روش از بوت منیجر استفاده می كنیم و كار خیلی خیلی ساده تراز سایر روشهایی هست كه در سایر انجمنها توضیح داده شد.
متاسفانه در برخی انجمنها روشهای بسیار سطح پایین آموزش داده شده كه موجبمشكلاتی فروان می شود مثلا در برخی روشها باید دی وی دی نصب مك داخلدرایوباشه و گرنه وارد مك نمی شود!!!!
و یا در روش دیگری كه اموزش داده شده دستكاری فلاگ اكتیو بوت به روش دستیذكر شده كه ممكن است به طور كلی مستر بوت ركورد را نابود كند.
اما
روشی كه در اینجا توضیح داده می شود كاملا" امن و 100 درصد اتوماتیك بوده و شانس خطا و آسیب ندارد.

آنچه برای كار نیاز است:
1-دی وی دی نصب مك لئوپارد مخصوص پی سی از یكی از گروههای فوق
2-برنامه قدرتمند Acronis Disk Director Suite 10 برای ساخت پارتیشن و پریماری كردن درایو نصب مك و بوت منیجر
3-یك كامپیوتر پی سی با حداقل زیر:

الف-ترجیحا" با سی پی یو اینتل البته روی ای ام دی هم نصب میشه اما اینتلبهتر جواب میده. هر قدر سیستم شما به اینتل نزدیكتر باشه كار راحتترهمثلا" اگه گرافیك و چیپست و سی پی یو كلا" اینتل باشه كار نصب ساده تر پیشمیره.

ب-اقلا" 2 گیگا هرتز سرعت و 512 كیلوبایت كچ. هرقدر قویتر بهتر. اما با سی پی یوهای ای ام دی 64 خوب جواب نداده.

ج-1 گیگ رم

د-10 گیگ هارد خالی

ه-صبر و حوصله و شانس

دوستان ممكنه نصب مك روی بعضی سیستمها مشكل داشتهباشه بنابراین حتما" ریكاوری تهیه كنین و بعد نصب كنین. البته روش نصب ماطوری هست كه اگر جواب نگرفتین راحت به همون حالت قبلی برمی گردین.

كدام توزیع مك؟

خوب حالا میریم سراغ اینکه کدام نسخه مک به درد چه کسی میخوره

ا-نسخه های لئوپارد
در حال حاضر دو نسخه معروف لئوپارد در بازار قابل تهیه و یا دانلود هست کهiDeneb و iAtkos نام دارند. اگر شما تمایل دارین روی یک سیستم با پردازندهاینتل مک نصب کنین توصیه می کنم iAtkos نصب کنین اما اگر روی سیستم شماAMD وجود داره iDeneb بهتره.
همچنین هر دوی این توزیعها امکانات کافی برای نوت بوکها مانند کنترل باطری و پروفایل مصرف انرژی دارند.

ا-نسخه های اسنولئوپارد
در حال حاضر دو نسخه معروف اسنولئوپارد در بازار قابل تهیه و یا دانلودهست که Hazard و Universal نام دارند. اگر شما تمایل دارین روی یک سیستمدسکتاپ مک نصب کنین توصیه می کنم Universal نصب کنین چون نیازی بهکاستومایز در مرحله نصب نداره اما اگر روی نوت بوک قصد نصب دارین Hazardبهتره.این توزیع اخیرامکانات کافی برای نوت بوکها مانند کنترل باطری وپروفایل مصرف انرژی دارد. در هر صورت توزیع Hazard به نظر من خیلی کاملتراز توزیع Universal است اما همین تنوع انتخابهای گوناگون خود در برخیمواقع عامل مشکل در نصب مک میشود


مرحله اول
آماده سازی هارد درایو برای مك


در مرحله اول شما ویندوز اكس پی و یا ویستا و یا 7 رو نصب كنین. اگر همالان دارین از ویندوز استفاده می كنین مشكلی نیست. نصب طوری صورت می گیرهكه كاملا" از ویندوز جداست و خطری متوجه ویندوز نیست.
برنامه قدرتمند Acronis Disk Director Siute 10 برای كار مورد نیاز هست كهحدود 70 مگابایت هست و باید دانلود كنین و در همه سی دی های یوتیلیتیبازار هم وجود داره. دقت كنین دیركتور سویت باشه كه نسخه كامل هست چون بهبرنامه بوت منیجر برای دوال بوت كردن نیاز خواهیم داشت.

برای دانلود كافی هست در گوگل بگردین. من یك لینك براش دارم:

کد:
http://rapidshare.com/files/280073633/Acronis.Disk.Director.Suite.10.2160.rar

این برنامه اصل كار نصب خواهد بود و كارها رو خیلی راحت و اتوماتیك می كنه و شانس آسیب سهوی رو از بین میبره.

بعد از دانلود برنامه نصب كنید و سپس برنامه Acronis OS Selector را همنصب كنین. در همان فولدری كه در استارت منو برای اكرونیس ساخته می شودمیانبر برنامه نصب Acronis OS Selector كه از این به بعد بهش بوت منیجر میگیم وجود داره و می تونین نصب كنین.
بع از نصب بوت منیجر ریستارت كنین تا بوت منیجر فعال بشه و داخل منوی بوتسیستم عامل را ببینین. مجدد وارد ویندوز بشین و برنامه Director Suite رااجرا كنین و در منوی سمت چپ گزینه
Create partition را انتخاب كنید و از یكی از درایوهای خود كه حجم زیادیداری حدود 10 تا 12 گیگ جدا كنین. اقلا" 8 گیگ برای نصب نیاز داریم. فرمتاین درایو مهم نیست فت یا ان تی اف اس باشه چون بعدا" در حین نصب مك فرمتخواهد شد.



بعد از اینكه درایو را ساختین سعی كنین نام آن را درست انتخاب كنین كه درحین نصب مك اشتباها" در جایی دیگر فرمت و نصب نكنین كه مشكل ایجاد شود.

خوب تا الان نیمی از راه را رفته ایم. هم هارد درایو اماده است و هم بوت منیجر اماده نصب سیستم عامل دوم در كنار ویندوز

مرحله دوم
فرمت درایو مك در محیط نصب


حالا میریم سراغ دی وی دی نصب مك. نوت بوك رو طوری تنظیم كنین كه از رویدی وی دی بوت بشه. موقعی كهصفحه میاد بالا دو راه دارین یكی اینكه یك كلیدبزنین و برین در محیط نصب و یا اینكه كلید F-8 را بزنین و برین در محیطاشكال یابی كه برای سیستمهایی كه با گرافیك مشكل دار اقدام به نصب می كنندتوضیح خواهم داد كه چه كنند تا مشكل نصب حل شود. شما بعد از دیدن متن یككلید را بزنین البته اگه دست به هیچ چیزی هم نزنین وارد محیط نصب خواهد پساگه چند ثانیه صبر كنین فرقی نمی كنه.

در این حال مقدار زیادی متن از جلوی چشم شما رد میشه كه نیازی نیست نگرانباشین. ممكنه 30 ثانیه تا چند دقیقه طول بكشه بنابراین ریستارت نكنین و یانوت بوك را خاموش نكنین مگر اینكه كه جریان حركت متنها برای مدت خیلیطولانی متوقف بشه كه باید ریستارت كنین و از نو بوت كنین.

اولین چیزی كه می بینین صفحه انتخاب زبان نصب مك هست.



با ادامه به پنجره خوش امد گویی میرسیم.



در این مرحله یك توقف خواهیم داشت تا دیسك را فرمت كنیم.

در منوی بالا گزینه Utilities را انتخاب و سپس دیسك یوتیلیتی را انتخاب كنین.



خوب حالا آن درایوی كه اماده كرده بودیم را انتخاب و گزینه erase را بزنین. در واقه این كار همون فرمت كردن را انجام میدهد.
فرمت با حالت Mac OS Extended (Journaled) انجام شود كه پیش فرض هم هست. نام درایو را هم بهتر است بگذارین Mac OS X



بعد از انجام فرمت یا همون اریز كردن با دكمه قرمز سمت چپ پنچره را ببندینو دوباره صفحه خوش امد گویی ظاهر می شود. با ادامه دادن توافقنامه نصب وغیره هست كه مهم نیستند.

مرحله سوم نصب مك

حال كه درایو اماده هست با ادامه از صفحه خوش امد و انتخاب هارد درایوی كه مخصوص نصب انتخاب كرده ایم وارد مرحله نصب می شویم.



در این مرحله با وارد شدن در بخش Customize تغییراتی بدین و مثلا درایورها را اجبار به نصب كنین.

در مرحله كاستومایز دقت كنین پچهای مناسب را نتخاب كنین مثلا مدلهای مربوطبه گارفیك و یا اگه سی پی یو ی شما ای ام دی هست پچ ای ام دی را انتخابكنین



مرحله انتخاب پچ ها خیلی مهمه به خصوص در مورد گرافیك و سخت افزارها


مرحله بعد صبر كردن برای نصب است. دقت كنین موقعی كه میكه یك دقیقه مانده ممكنه خیلی طول بكشه ریستارت نكنین.



و پایان نصب و ریستارت

مرحله بعد و آخر هم خیلی خیلی حیاتی و مهمه دقت كنین

مرحله اخر
دوال بوت كردن مك و ویندوز


دوستانی كه دوست ندارند از اكرونیس استفاده كنند و یا ویندوز 7 دارند پست زیر را ببینند

آخرین مرحله كه معمولا در انجمنهای دیگه با روشهای خطرناك اموزش داده میشهروش دوال بوت كردن هست كه این روشی كه توضیح خواهم داد هم زیباتر و هم 100مطمئن و بی خطر هست.

بعد از آنكه نصب تمام شد و وارد بوت منیجر شدین می بینین كه كنار ویندوزیك سیستم عامل ناشناخته وجود داره كه همان مك هست. اما هرگز روی ان كلیكنكنین كه كار خراب خواهد شد.
خوب در همان بوت منیجر os selector و از منوی Tools گزینه acronis diskdirector suite را انتخاب کنید. در acronis disk director گزینه manualmode را انتخاب کنید و سپس پارتیشنی كه mac os را نصب كرده اید را انتخابو در سمت چپ گزینه Convert را انتخاب كنین. حال نوع پارتیشن را از logicalبه primary تغییر بدهی و روی شكل پرچم کلیک کنید تا تغییرات اعمال بشه.تغییرات چند دقیقه وقت میگیره .
خب حالا برگردین داخل محیط بوت منیجر و روی آیكون سیستم عامل ناشناختهرایت كلیك كنین و گزینه Properties را انتخاب كنین و اسمش را به مك تغییردهید.
حال با دو تغییر زیر پارتیشن ویندوز را از دید مك مخفی می كنیم تا مك بوتشود. با این كار هم مك جداگانه بوت خواهد شد هم ویندوز. این مرحله را همبا دقت انجام دهید.
در همان منوی پراپرتیر اولا" پارتیشن ویندوز را مخفی و یا هیدن كنین و ثانیا" در اخرین تب شیت Force Hide Parttion را تیك بزنین

و اكنون شما می توانید وارد محیط مك شوید و ادامه كار را تكمیل نمایید.

بوت منیجرهای پیش ساخته
برخی پكهای نصب مك خودشان حاوی بوت منیجر هستند. به طور كلی دو نوع بوت لودر مهم در مك هست:

1-كامیلیون یا Chameleon boot loader
كه استاندارد حال حاضر اغلب توزیعهای مك هست



2-ژیژی یا Xiezhy bootloader
كه شبیه بوت كمپ خود مكینتاشها هست كه روشون ویندوز هم نصب شده




روش نصب بدون استفاده از اكرونیس (قابل استفاده كنار ویندوز 7)

خوب دوستانی كه ویندوز 7 دارند و یا اصلا تمایل ندارند كه از اكرونیس استفاده كنند می توانند با نرم افزار EasyBCD دوال بوت كنند.
ابتدا این برنامه رایگان را دریافت نمایید:

کد:
http://neosmart.net/dl.php?id=1

پس از نصب آن را باز كنید. و به سراغ گزینه Add Remove Entries بروید
حال در Add an Entry بر روی Mac كلیك كنید.



طبق شكل تنظیم و روی Add entery كلیك كنید. حال Save كنید و خارج شوید. نام را هر چیزی كه دلخواه هست می توانید بگذارید.

دقت كنید كه در این روش قبل از نصب مك باید دوال بوت كنید و سپس مك را نصب كنید.



مابقی مراحل نصب مك یكسان خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام. بیشتر برنامه های موجود در وبلاگ از سایت های زیر برداشته شده : "وطن دانلود دات کام" "مک دی ال دات کام" اما آموزش های قرار داده شده بیشترش تجربه خودمه .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 95
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 63
  • بازدید سال : 1,416
  • بازدید کلی : 95,913
  • کدهای اختصاصی